Glasvezel

Veelgestelde vragen over glasvezel

We krijgen regelmatig vragen over een glasvezelverbinding van huurders. Steeds vaker en op meer plekken kun je kiezen voor internet via een glasvezelverbinding. Je mag zelf kiezen of je dit wilt. Je hebt hiervoor geen toestemming nodig van G&O. Wij informeren je alleen over de mogelijkheid en vertellen waar je rekening mee moet houden als je gebruik wilt maken van een glasvezelaansluiting. 

1. Wat is glasvezel precies?

Glasvezel is vezel van glas die zo dun is als een haar. Door deze vezel worden signalen en data geschoten met de snelheid van het licht. Deze signalen kaatsen tegen de binnenkant van de vezels, waardoor je zonder kwaliteitsverlies hele grote bestanden en data over het netwerk kunt sturen. Glasvezel is daarom perfect om te internetten, streamen of videobellen zonder haperingen.

2. Waarom werkt G&O mee aan de aanleg van glasvezel?

We vragen in Nederland steeds meer van het netwerk. We gamen, streamen en gebruiken slimme apparaten. En toch staan we pas aan het begin van wat er thuis allemaal mogelijk is. Met glasvezel kunnen we in Nederland nog jaren vooruit. Het biedt kwaliteit waar we op kunnen vertrouwen. We vinden het dus belangrijk dat ook jouw woning wordt aangesloten.

3. Moet ik als huurder meewerken aan de aanleg van glasvezel?

Meewerken is niet verplicht. Maar we raden het wel aan. Ook als je nu niet van plan bent om de glasvezelaansluiting te gebruiken. Ook voor volgende huurders is het handig als er alvast een glasvezelkabel aanwezig is. Wanneer er later een aanvraag wordt gedaan zijn daar mogelijk kosten aan verbonden.

4. Is een glasvezelaansluiting gratis?

Ja, de aanleg van het glasvezelnetwerk kost jou en G&O niets. Wij raden daarom aan om nú mee te werken. Als de glasvezelaansluiting later alsnog moet worden geïnstalleerd, is het waarschijnlijk niet meer gratis.   

5. Voor het aansluiten van een glasvezelverbinding moeten de werklieden in de meterkast komen, mag dat zomaar?

Werkzaamheden voor het aanleggen van een glasvezelkabel tot aan de meterkast vinden wij voor eengezinswoningen prima. Voor appartementengebouwen overlegt de aannemer met ons als eigenaar over de wijze waarop dit kan worden aangelegd. 

6. Hoe wordt de glasvezelverbinding aangebracht?

Het signaal zal vanaf de stoep naar de woning worden 'geschoten' en komt door de fundering naar binnen tot aan de meterkast. Wanneer een huurder geen gebruik gaat maken van de aanleg wordt de voorbereiding tot aan de stoep aangebracht. Bij graafwerkzaamheden in de voortuin zal de aannemer hier afspraken over maken met de bewoner. Bekijk hier ook de uitlegvideo van DeltaFiber.

9. Waarom ben ik afhankelijk van de medewerking van bewoners onder mij?

De glasvezelkabel wordt van beneden naar boven getrokken. Meestal gebeurt dit via de meterkasten van de ene woning naar de andere woning. Als je benedenburen er niet zijn, kan de woning niet worden aangesloten. En als je er zelf niet bent, wordt de woning van je bovenburen niet aangesloten. Daarom rekenen we erop dat zoveel mogelijk bewoners meewerken. 

10. Ik wil graag gebruikmaken van een glasvezelverbinding, hoe regel ik dat?

Je kunt daarvoor een afspraak maken met een leverancier dat dit wordt aangesloten. Houd er rekening mee dat voor glasvezel een apart stopcontact nodig is. Als je dat via G&O wilt regelen kost dat 75 euro. Wij kunnen dit alleen aanbieden via de eigen dienst. De beschikbaarheid en mogelijkheden zijn daarin beperkt. Bewoners mogen dit zelf laten aanleggen. Je mag dit echter alleen door een erkend (gecertificeerd) bedrijf laten uitvoeren.

11. Als ik meewerk aan de aanleg, moet ik dan ook een glasvezelabonnement afsluiten?

Nee. Dat hoeft niet. Je kiest zelf van welk netwerk je straks gebruik wilt maken; het netwerk dat je nu gebruikt of het nieuwe. Als je van het nieuwe netwerk gebruik wilt maken, dan kun je een abonnement afsluiten bij een van de providers.

12. Wat wordt er van mij verwacht als er medewerking wordt gevraagd?

We vragen je om de monteur binnen te laten als die in de meterkast wil kijken of het aansluitpunt komt installeren. De monteur spreekt met je af wanneer hij langskomt om het glasvezelaansluitpunt te installeren. Ben je er dan zelf niet? Vraag dan of de buren – of iemand anders die ouder is dan 18 jaar – voor je de monteur binnenlaat.

13. Ik heb een andere vraag

Neem voor andere vragen over een glasvezelverbinding contact op met onze Servicedienst via 088- 621 08 88. 

Handige links en uitlegvideo's

Woningcorporatie G&O

Verhalen uit het Gooi en Omstreken

Het laatste nieuws

Meer nieuws
x