Let op nepberichten
Als iemand die je niet kent je onverwacht en ongevraagd belt en bijvoorbeeld privégegevens of bankgegevens opvraagt of een vals sms-bericht of mail stuurt, is er sprake van phishing. Helaas komt dat steeds vaker voor. Wat is dit precies en wat kun je ertegen doen? Adviezen om dit te voorkomen vind je onderaan dit bericht.
Wat is phishing?
Phishing is een vorm van computercriminaliteit waarbij wordt geprobeerd om vertrouwelijke informatie van mensen te krijgen. Denk aan wachtwoorden of pincodes.
Wat is telefonische phishing?
Bij phishing via de telefoon word je gebeld door een oplichter. Hij vertelt bijvoorbeeld dat hij voor je bank, Microsoft, Apple of een andere bekende organisatie werkt. Degene die belt spreekt je persoonlijk aan. Zodat het lijkt alsof hij je kent.
De oplichter vraagt dan bijvoorbeeld:
- Een betaling te doen via internetbankieren of mobiel bankieren;
- Je pincode op te noemen, op te sturen of op de telefoon in te tikken;
- Je betaalpas op te sturen en soms om die eerst door te knippen;
- Naar een valse website te gaan en daar een en ander in te vullen;
- Een kopie van je paspoort of rijbewijs op te sturen of af te geven;
- Bepaalde software te downloaden en installeren;
- Hem of haar op afstand toegang te geven tot je computer.
Vals sms-bericht
Ook is het mogelijk dat je op je mobiele telefoon een vals sms-bericht van een oplichter ontvangt. Dit wordt smishing genoemd, ofwel phishing via sms. Het lijkt er dan op dat de afzender van het sms-bericht een vertrouwde instelling is. In een vals sms-bericht staat meestal een link waar je op kunt klikken. Vervolgens kom je terecht op een valse website.
Adviezen om phishing / smishing te voorkomen
- Houd je telefoon en computer up-to-date met behulp van updates;
- Beveilig je telefoon met pincode;
- Neem niet op als je een verdacht telefoonnummer in het display ziet;
- Een bedrijf zoals Microsoft zal nooit telefonisch naar beveiligingsinstellingen en/of wachtwoorden informeren. Verbreek daarom direct de verbinding;
- Als je de beller niet vertrouwt, kun je het beste naar de instantie zelf bellen (via een officieel telefoonnummer);
- Verwijder verdachte e-mails van onbekende afzenders;
- Open geen links of bestandsbijlagen in e-mails van afzenders die je niet kent;
- Wees alert op berichten van de bank. Controleer altijd of je echt door de bank gebeld of gemaild wordt. Hoe je dit kunt doen, staat op de website van je bank. Lees die instructies vooraf goed door.