Voor Martha en Jaap

Marta en Jaap Maasman wonen al sinds 1988 in hun huis op wielen aan de Wulp in Bunschoten. Ze zouden niet anders willen: beide zijn geboren en getogen in een woonwagen. Hoe fijn is het dus dat ze op 9 maart de sleutel kregen van een hele nieuwe woonwagen, die zeker weer 50 jaar meekan.

Jaap komt van het ‘kamp’ in Amersfoort, Marta groeide op in de omgeving van Baarn en Eemnes, maar ging uiteindelijk met haar ouders aan de Wulp in Bunschoten wonen. Ruim 40 jaar geleden kwamen ze elkaar tegen en al snel was het dik ‘aan’. In 1988 trouwde het stel. Jaap: ‘Je bent jong en je wilt wat hè. Dus ik ben maar naar Bunschoten verhuisd, waar we een vak konden krijgen voor een eigen wagen.’

Alles is familie 

Het kleinschalige woonwagenkamp aan de Wulp is een hechte gemeenschap die elkaar goed kent. Geen wonder, want er woont veel familie. Marta: ‘Hier tegenover zitten mijn ouders. Mijn moeder is 72 en mijn vader is al 80, maar ze zijn nog kwiek zat hoor! Mijn broer woont ernaast met zijn gezin en mijn zus zit aan het begin van de straat. Hartstikke gezellig hoor. Onze kinderen wonen inmiddels allebei in een huis in het dorp.’ Jaap bromt: ‘Dat is prima hoor. Het is maar 5 minuten hier vandaan en ik ben druk zat met de hond. Rosie is pas 18 maanden en moet nog een boel leren.

Eindelijk, maar toch 

Het duurde lang voordat de nieuwe woonwagens er waren. Marta: ‘Al in 2018 was er sprake van dat de wagens vernieuwd zouden worden. Voor G&O is een woonwagen natuurlijk wel even wat anders dan een gewoon huis. Dat maakte alles ingewikkelder en daardoor duurde en duurde het maar. Toen eindelijk alles rond was, was het gelukkig zo bekeken met de gemeente, alle aannemers, leveranciers en weet ik-het wat er verder nog bij kwam kijken. In maart kregen we de sleutel. Eindelijk, maar toch.

Goed verstopt 

Op het eerste gezicht zien de woonwagens eruit alsof ze gemetseld zijn. Niets is echter minder waar: er zitten echt wielen onder! Die zitten echter achter supersterke kunststof platen waarmee de woonwagens zijn afgewerkt. Marta: ‘Ik heb wel wat foto’s voor je van toen ze de oude wagen kwamen ophalen en de nieuwe kwamen plaatsen, dan kun je precies zien hoe het zit’ (je vindt ze op de volgende bladzijde)

‘Een kraan zette de nieuwe wagen in 5 minuten op z’n plek. Knap werk, die gasten kunnen zo’n wagen op een stoeptegel parkeren als het moet!’

Logistieke operatie

De nieuwe wagens werden ’s avonds laat richting Bunschoten gereden. Jaap: ‘Dat moet met speciaal vervoer, want die wagens zijn breder dan 5 meter. Daar mag je niet zomaar de weg mee op.’ Een hele logistieke operatie dus? Marta: ‘Och, wij zijn het gewend hoor, we hebben het vaker gezien. Een kraan heeft de volgende ochtend de nieuwe wagens op hun plek gezet, dat was in 5 minuten gepiept.’ Jaap: ‘Knap werk, die gasten kunnen zo’n wagen op een stoeptegel parkeren als het moet!’

Marta: ‘Ik was nog best tevreden met mijn oude wagen hoor. Maar ik ben heel blij met mijn nieuwe ramen, die lopen niet meer helemaal tot aan de vloer. Nu kan ik de bank onder het raam kwijt. En we hebben een ruimte! De nieuwe wagen is wel 13 meter lang en 5 meter breed.’ Jaap: ‘Ruimte zat voor met zijn tweetjes. Vroeger woonden ze met gezinnen van wel 8 of 9 in een wagen van 6 meter lang en dat ging ook’.

Nieuwe wagen, even wennen Het stel moet nog wel even wennen aan sommige vernieuwingen. Jaap: ‘Die WTW ventilatie zuigt soms zo hard frisse lucht naar binnen dat je de voordeur niet open krijgt.’ Marta: ‘Tja, en we zijn gewend om altijd de deur open te hebben. De warmte pomp was ook even wennen (weggewerkt in een grote buitenkast achter de wagen). Die maakt me ’s nachts af en toe een lawaai! In het begin schrok ik me een ongeluk! Maar hij doet het goed hoor. Vorige maand was het buiten 10 graden, maar bij mij binnen bleef de teller heerlijk op 19.

Heel gewoon Hoe bijzonder is het om in een woonwagen te wonen? Marta: ‘Nou, niet heel bijzonder hoor, maar ik weet ook niet beter. Ik woon mijn hele leven al in een wagen! Ik weet dat woonwagenkampen geen beste reputatie hebben, maar dat vind ik zo’n onzin. Dat komt ook door die overdreven series op televisie hoor. Wat een kermis is dat, zo gaat het hier echt niet. Op maandagmorgen moet hier iedereen gewoon naar school of z’n werk hoor.

Drie toekomstbestendige woonwagens aan de Wulp 

Na 5 jaar intensieve voorbereiding zijn 3 nieuwe woonwagens aan de Wulp in Bunschoten opgeleverd. De oude wagens voldeden niet meer aan de huidige kwaliteitseisen, ze hadden echt hun beste tijd gehad. Daarom zijn we samen met de bewoners en alle andere betrokken partijen zorgvuldig het proces doorlopen om de woonwagens te vervangen. En dat kost tijd. Maar dan heb je ook wat!

Dankzij de inzet en nauwe samenwerking van iedereen staan er nu 3 volledig aardgasvrije woonwagens voor de komende 50 jaar. Daarmee sluiten ze aan bij onze duurzaamheidsdoelen én bij de wensen van de bewoners. Met dit project ronden we een zorgvuldig traject af met een prachtig resultaat waar we trots op zijn.

Cunera Bossers-Smit, manager Vastgoed G&O: ‘Deze woonwagens betekenen veel voor onze huurders én voor G&O. Het project laat mooi zien wat er allemaal mogelijk is als we samen optrekken en vasthouden aan wat belangrijk is voor bewoners. De nieuwe woonwagens bieden niet alleen comfort, maar ook zekerheid voor de lange termijn.