Voor Lenie

Dat er een héleboel te doen is voor G&O in Muiderberg is zacht uitgedrukt. Eén van de minder complexe projecten vindt plaats in de Scholekster, uitgevoerd door Van Dillen Bouwgroep. Zowel planvoorbereider Remco Veenendaal als bewoner Lenie Melissen zijn dik tevreden over het verloop van de werkzaamheden. ‘Ik heb werkelijk niets te klagen. Remco mag alleen nog een keer uitleggen hoe de nieuwe verwarming werkt’
Lenie excuseert zich vrolijk: ‘Sorry voor de rommel in huis, maar ik ben bezig met de voorbereiding van mijn verjaardag. Als ik mijn fauteuil in de schuur zet, kan ik hier zeker 19 man kwijt aan de lange eettafel. Gezellig hoor! Het wordt een feestje voor mijn 80ste verjaardag. Ongelofelijk toch? Zo oud voel ik me helemaal niet! Het zullen mijn goeie genen wel zijn, mijn moeder werd fluitend 99 jaar en 3 maanden’.
Samen met haar man kwam Lenie 14 jaar geleden in dit huis aan de Scholekster wonen. Inmiddels woont ze alleen. ‘Maar ik ben niet achter de geraniums gaan zitten hoor. Ik ben eigenlijk altijd de hort op en als het half kan zit ik lekker buiten in de tuin. Ik woon hier op een hele fijne plek. Je loopt vanuit hier ook zo naar zee, ideaal als ik op de hond van mijn zus moet passen.’
De woningen aan de Scholekster zijn relatief nieuw (jaren 90). De geplande werkzaamheden vielen hier dus mee ten opzichte van de ingrijpende totaalrenovatie van andere huurwoningen in Muiderberg. Lenies huis kreeg onder andere dubbel glas en nieuw hang- en sluitwerk. Lenie: ‘Dat is geweldig, ik heb nu nog maar 1 sleutel die overal op past. Perfect voor vergeetachtige 70-plussers!’
‘Ik heb nu nog maar 1 sleutel die overal op past. Perfect voor vergeetachtige 70-plussers!’
Ook is de buitenboel van alle woningen in het blok opnieuw geschilderd. Dat mocht een nieuwe kleur zijn, maar de bewoners kozen ervoor om het bestaande groen te behouden. Ook worden nieuwe dakramen geplaatst. Remco: ‘De nieuwe dakramen/ tuimelvensters isoleren véél beter.’
Slechts af en toe gedoe
Het project verloopt door de omvang van alle werkzaamheden in Muiderberg iets anders dan anders. In plaats van dat alles ‘als een treintje’ achter elkaar door wordt uitgevoerd, verlopen de werkzaamheden wat meer in plukjes verspreid door de hele wijk. Lenie is er blij mee: ‘Boven moet nog gebeuren, maar door dat dubbele glas beneden is het echt een stuk comfortabeler in huis hoor! En ik hoef ik er maar af en toe voor thuis te zijn. Of ik geef gewoon mijn sleutel af, dat kan ook, want het zijn keurige lui allemaal en alles gaat in goed overleg en vertrouwen. Ik vind het trouwens sowieso geweldig dat al die klussen voor je worden gedaan.’
Fijne plek, fijne mensen
Remco: ‘Het kwam toevallig zo uit, maar we kregen inderdaad positieve reacties van de bewoners op deze gespreide manier van werken. Ze hoeven niet een hele week achter elkaar thuis te zijn en dat is makkelijker te regelen voor ze. Wie dat niet zelf kan, helpen we met het vrijmaken van de ruimtes zodat we overal makkelijk bij kunnen. Vooraf zijn we bij iedereen langs gegaan -wij noemen dat een ‘warme opname’- om te kijken wie hulp nodig had om bijvoorbeeld raambekleding en vensterbanken te verwijderen.
Lenie: ‘Dat had ik al geregeld met Rob van nummer 5 hoor. Die is super sterk en heeft gouwe handjes. Het is een fijne buurt hier, we staan altijd voor elkaar klaar’.
Comfortabel en klaar voor de toekomst
Om de woningen een stuk comfortabeler én toekomstbestendig te maken, hebben ze een Warmte Terug Winning (WTW) systeem gekregen. Remco: ‘dat is een manier om je huis te ventileren met minder warmteverlies. Het systeem blaast warme lucht van binnen naar buiten en zuigt frisse lucht van buiten naar binnen. Maar bij WTW gebeurt dat via een warmtewisselaar, die de warmte van binnen hergebruikt om de buitenlucht alvast op te warmen. Zo ventileer je continu met minder warmteverlies. En dat bespaart energie en dus geld.
Gebruiksaanwijzing
Lenie: ‘De omvang van dat WTW apparaat valt reuze mee trouwens. Mijn man had ooit al een bredere vensterbank gemaakt en die past er nog steeds overheen. Hij zit me dus niks in de weg. Maar ik moet eerlijk bekennen dat ik de kachel eigenlijk bijna nooit aan heb. Ik heb daarom geen idee of de nieuwe verwarming gaat schelen in energiekosten. En trouwens: ik moet nog uitzoeken hoe het ding werkt. Uiteraard zat er wel een gebruiksaanwijzing bij, maar daar kom ik niet doorheen hoor. Het liefst zou ik een soort samenvatting krijgen ofzo,. Of Remco mag het zo nog een keer uitleggen. Nog koffie Remco? Met een stroopwafel?’